Hoe schoon

MAANDAG 16 JULI:

Vandaag hadden we één volle dag om nog in Marrakech te spenderen. We kwamen hier gisteren toe rond 20u. Nadien ben ik naar het Henna Art Café geweest om een henna tattoo te laten zetten, wat een van de dingen was die ik wou doen/zien/hebben in Marokko. En dinsdag is er nog wel even tijd om dingen te doen, maar ik wil geen risico’s nemen om te laat te zijn dus zorg ik ervoor dat ik alles zoveel mogelijk vandaag doe.

Het ontbijt hebben we overgeslagen omdat het hotel helemaal volboekt zit en het echt druk is voor die mensen om alles op tijd te serveren. Vandaar dat we om half 8 vertrokken naar het Djemaa el Fna waar Astrid en ik een taxi namen. We bezochten Jardin Majorelle. Dat is de woonst van Yves Saint Laurent én zijn tuin die hij aan Marrakech heeft geschonken. Van zijn woonst is een museum gemaakt en zijn botanische tuin is ook te bezoeken. Als “plant lover” vond ik dit fantastisch, een ongelofelijk mooie tuin. In elke Lonely Planet staat hier een crèmerie vermeld dat echt de moeite waard is. Toen we voor de deuren stonden, ontdekten we dat de vermelde openingsuren dus niet kloppen. Na een taxirit besloten we om iets te eten. Héle lekkere koffiekoeken, als ik de kans krijg ga ik er zeker nog terug.

Omdat we al vroeg op waren en het een korte nacht was, ging ik even rusten in de kamer. Zondagavond gingen Tine en ik nog iets eten in het Earth Café, waar ze allemaal vegetarische en veganistische gerechten hebben. Dat beviel me echt en at er die middag opnieuw. Nadien ben ik door de souks gewandeld om naar het Ali Ben Youssef Madersa te gaan. Een koraanschool die je kunt bezoeken, helaas was deze gesloten voor renovatie. In deze buurt was wel het Musée de Marrakech en Maison de la Photographie. Ik bezocht enkel het museum van fotografie, wat zeer indrukwekkend was. Verdwalend door de straatjes vond ik het Djemaa el Fna plein om naar het Bahia Palace te gaan, een paleis uit de 19de eeuw. En ook dat was weer ongelofelijk mooi.

Ik wou nadien nog even door de souks wandelen maar de drukte en warmte werd me even teveel. Iemand had een lekker restaurantje gevonden om de laatste keer samen te eten met de groep. En we hebben er enorm van genoten! Als afsluiting kregen we allemaal een dromedaris uit hout van onze reisbegeleider, een leuk geschenkje.